Smrtelné následky nehod na elektrokolech v České republice
Abstrakt:
Cílem článku je zanalyzovat dostupná data o smrtelných nehodách cyklistů na jízdních kolech s pomocným motorkem (dále JKSPM; nejčastěji se jedná o elektrokola) a upozornit na specifika vyplývající z těchto nehod. V roce 2020 bylo v zemích EU každé páté prodané jízdní kolo elektrokolem a předpokládá se, že do roku 2025 to bude každé druhé. V České republice jsou elektrokola velmi oblíbená – v roce 2019 byl u nás evidován mezi zeměmi EU sedmý nejvyšší podíl prodaných elektrokol na počet obyvatel. Vzhledem ke zvyšující se penetraci elektrokol na pozemních komunikacích v ČR jsme ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie přezkoumali 201 záznamů smrtelných následků nehod cyklistů, ke kterým došlo v uplynulých 5 letech. Při přezkumu uvedených záznamů bylo identifikováno 33 cyklistů (16,4 %), kteří řídili JKSPM, z toho ve 26 případech šlo o elektrokolo. 85 % cyklistů na JKSPM bylo při nehodě usmrceno vlastním zaviněním. Tento vysoký podíl je do značné míry ovlivněn tzv. „samonehodami“. Podrobnější informace k legislativě, analýza a závěrečná doporučení jsou obsahem článku.
Citace
KADULA, Lukáš, BUCSUHÁZY, Kateřina, ZŮVALA, Robert, ŠRAGOVÁ, Eva, 2022. Smrtelné následky nehod na elektrokolech v České republice. Silniční obzor. 83(7-8), 35-40. ISSN 0322-7154.
Časopis: Silniční obzor, http://www.silnicnispolecnost.cz/
Dedikace: Tento článek byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.
Poděkování: Autoři děkují pplk. Mgr. Janu Strakovi z ŘSDP PP ČR za součinnost v oblasti zajištění nehodových dat.