Autonomní minibus vozí návštěvníky Mezinárodního strojírenského veletrhu
Po úspěchu na veletrhu URBIS, kde Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s firmou Roboauto představilo svůj autonomní minibus, bude minibus vozit návštěvníky i na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ve dnech 4. – 7. 10. 2022.
Stane se tak v rámci mezinárodního projektu Evropské komise s názvem SHOW (SHared automation Operating models for Worldwide adoption), ve kterém jeho řešitelé testují, jestli bude tuto technickou novinku možno v budoucnu zapojit do systému veřejné dopravy. Pokud ano, zjistí, jaký bude optimální způsob zapojení autonomního minibusu do dopravního provozu.
Na co se mohou cestující těšit?
Návštěvníci MSV si mohou užít jízdu tímto autonomním minibusem po všechny tři veletržní dny v době od 9 do 15 hodin. Na jeho trase jsou celkem čtyři nástupní stanice, přičemž hlavní z nich se nachází před pavilonem A1 (viz mapka níže). Zde se zájemci mohou také setkat s řešitelským týmem a na cokoli se zeptat. Jízdy jsou zcela bezplatné. Po výstupu z vozidla bude cestujícím předložen krátký dotazník spokojenosti k vyplnění.
Jak bude zajištěna bezpečnost cestujících?
Prioritou je zajištění absolutní bezpečnosti provozu. Vozidlo i jeho dílčí systémy proto prošly zevrubným testováním, které probíhalo předešlého půl roku. Ve voze bude navíc neustále přítomný speciálně proškolený „bezpečnostní řidič“, který bude dohlížet na správnou funkci vozidla. V případě jakéhokoli pocitu diskomfortu převezme řízení. Nastupující cestující také seznámí s kabinou a zodpoví jakékoli otázky.
Kolik osob bude moci do autonomního minibusu nastoupit?
Vozidlo má kapacitu pět sedících cestujících v hlavní kabině. K dispozici jsou dvě lavice jak po směru, tak proti směru jízdy. Díky velkorozměrným oknům je navíc velice pěkný výhled. Na palubě je vítán úplně každý, bez rozdílu věku.
Jakou rychlostí pojede?
Nejvyšší konstrukční rychlost našeho autonomního elektrického minibusu je 40 km/h. Při jízdě v autonomním režimu ji ale omezujeme na 20 km/h, aby si mohli cestující vychutnat požitek z jízdy. Autonomní systém navíc sám upravuje svoji rychlost podle aktuálních podmínek stejně jako lidský řidič, takže před zbrzďovacími prahy zpomaluje a do zatáček přibrzďuje.
Kde bude minibus jezdit po ukončení veletrhu?
Po skončení veletrhu zůstane autonomní minibus nadále v provozu. Zpočátku tomu bude v areálu výstaviště, později i na dalších brněnských lokalitách. O jejich vhodném výběru aktuálně probíhají jednání.
Jaké předpokládané výhody může mít využití autonomních vozidel ve veřejné dopravě?
Potenciální výhody autonomních vozidel jsou četné, nicméně stále se nacházíme ve velmi rané fázi těchto technologií, proto nelze očekávat, že by k nasazení vozidel došlo v nejbližších letech v masivnějších počtech. Do budoucna tak o nich lze uvažovat například jako o možnostech, jak se vypořádat s nedostatkem řidičů.
Ve kterých zemích zapojených do projektu SHOW již podobná vozidla testují a s jakým úspěchem?
Projekt SHOW je jedním z vůbec nejambicióznějších projektů, které Evropská komise doposud podpořila. Celkem 70 partnerů ze 13 členských zemí Evropské unie podobným způsobem jako my testuje v pilotním provozu svá autonomní vozidla, přičemž v rámci celého projektu se jedná o více než padesát vozidel.