Mezinárodní workshop na téma zajištění bezpečnosti dopravy a silničních pracovníků v místech s dopravním omezením.
Brno, 10. 11. 2015
Welcome in CDV Brno
Informační vozík LED s tímto nápisem přivítal včera v Brně účastníky mezinárodního workshopu na téma zajištění bezpečnosti dopravy a silničních pracovníků v místech s dopravním omezením.
Jen v České republice registrujeme několikanásobně vyšší počet dopravních nehod v místech, kde se staví, nebo opravují cesty oproti neomezeným úsekům silnic a dálnic. Dochází tak ke zbytečným škodám na zdraví a majetku. Jednou z nejvíce ohrožených skupin jsou dělníci pracující na opravě silnic, tedy paradoxně ti, kteří se nám - řidičům - starají o kvalitní cesty.
Včera jsme proto v Centru dopravního výzkumu přivítali zástupce CEDRu, což je sdružení ředitelů silnic a dálnic evropských zemí, zástupce výzkumných ústavů v dopravě a stavařů silnic a dálnic. Přijeli ze Švédska, Velké Británie, Rakouska, Maďarska, Polska, nebo např. z Německa. Všem jim jde o jedno. Zavést taková opatření, která povedou ke snížení počtu těchto dopravních nehod.
Problému se věnují dva mezinárodní projekty, ASAP a BROWSER.
Jejich závěrečný workshop prezentoval výsledky práce v aplikovaném výzkumu a navrhnul konkrétní opatření, která budou zavedena do praxe. Zaměřil se nejen na evidenci a analýzu dat těchto nehod, ale i na jejich prevenci, jako jsou opatření pro snížení rychlosti:
- proměnné značky,
- upozornění na měření rychlosti,
- existence dopravních kongescí,
- přítomnost policie na kritickém místě.
Ty další shrnuje praktická příručka, která bude zavedena v zemích Evropské unie.
Součástí programu byla i ukázka telematických systémů v dopravě. Právě ty mohou včas upozornit řidiče na potřebné snížení rychlosti jízdy. Prezentace reálné aplikace proběhla v součinnosti se společností ELTODO. Inteligentní systém řízení dopravy v místech dopravních uzavírek vyvinuli výzkumní pracovníci z Centra dopravního výzkumu.
Předsedající workshopu, pan Paul Mitchel (CEDR), ocenil organizaci tohoto setkání a všichni ve shodě ocenili přínos obou projektů a také prezentovaný systém.
Partneři:
AIT, Austrian Institute od Technology GmbH
BRRC, Belgian Road Research Centre
Centrum dopravního výzkumu v. v. i
UNIFI, Universita di Firenze, Italy