Stanovisko výzkumníků CDV k nehodě ve Studénce
Včerejší tragická nehoda Pendolina ve Studénce je velice důrazným mementem, které nabádá k bilanci způsobu zajištění bezpečnosti přejezdů a hlavně opatření pro prevenci podobných tragédií. Varující je hlavně fakt, že k nehodě došlo na přejezdu zabezpečeném přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným se závorami, tj. na přejezdu s nejvyšší úrovní zabezpečení! To znamená, že něco nám v systému zajištění bezpečnosti stále chybí.
V tuto chvíli je potřebné tedy zopakovat následující málo známá, ale životně důležitá fakta:
- Současné závory jsou v konstruovány jako pouhý doplněk výstražných světel (ta jsou pro řidiče klíčová).
- Závory se sklápějí zpravidla těsně před příjezdem vlaku! Mezi sklopením závor a příjezdem vlaku uplyne i méně než deset vteřin. To znamená, že není tedy čas např. telefonovat pro pomoc apod. Jedinou správnou akcí pro odvrácení tragédie je z přejezdu okamžitě odjet.
- Závory jsou velmi subtilní a pro vozidlo představují překážku asi tak na úrovni párátka. Lze je pohodlně projet, jsou pro tuto akci uzpůsobeny. Jízdy do závor se netřeba nijak obávat - viz též instruktážní film CDV, kde to názorně předvádíme s osobním autem i kamiónem. Potenciální škoda je pár tisíc korun - ve srovnání s desítkami až stovkami miliónů za nehodu to je nesrovnatelné.