Oblast dopravního inženýrství (O35)
Oblast dopravního inženýrství se zabývá především dopravními průzkumy, analýzou dat, vizualizací, modelováním a prognózami dopravy. Naším cílem je vytvářet podklady pro řízení a regulaci dopravy, pro příbuzné obory jako je projektování komunikací a dopravní plánování, pro obory zabývající se dopady dopravy na hluk a imise apod. Přinášíme do problematiky dopravního inženýrství nové poznatky, technologie, know-how ze zahraničí s cílem zvyšovat bezpečnost a kapacitu stávajících i nově budovaných pozemních komunikací, a to na základě výzkumných projektů různých poskytovatelů a zkušeností z komerčních zakázek. Výsledky jsou diseminovány v rámci publikační činnosti oblasti.
Dopravní průzkumy (ručně i automaticky), měření a sledování dopravně-inženýrských charakteristik
- směrové průzkumy (vč. kordonových průzkumů), příp. s využitím kamerových systémů,
- průzkumy intenzit (profilové), podílu tranzitní dopravy atd.,
- průzkumy pěších, cyklistického provozu, veřejné hromadné dopravy, statické dopravy (parkování),
- měření rychlosti (profilové, kontinuální, úsekové),
- měření odstupů a dalších charakteristik dopravního proudu,
- provádění křižovatkových dopravních průzkumů.
Dopravně-inženýrské analýzy
- kapacitní posouzení komunikací a křižovatek,
- analýzy účinnosti dopravně-inženýrských opatření,
- návrhy optimalizace dopravní sítě,
- analýzy současného stavu a návrhy zlepšení dopravní situace,
- dopravně-inženýrská opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Posudky a odborné studie
- zpracování dopravně-inženýrských posouzení,
- zpracování organizace dopravy,
- řešení dopravy v klidu, pěší a cyklistické.
V rámci výzkumných aktivit jsme se v minulosti podíleli/podílíme např. na těchto projektech VaV:
Hlavní řešitelé
- TEMPO 30 – Metodika plošného zklidňování dopravy,
- IDEKO – Identifikace a řešení kritických míst a úseků v síti pozemních komunikací, které svým uspořádáním stimulují nezákonné nebo nepřiměřené chování účastníků silničního provozu,
- EFEKTIV – Výzkum efektivity vhodných úprav na rozlehlých křižovatkách pomocí analýzy dopravně-inženýrských parametrů,
- OPKON – Vliv osvětlení pozemních komunikací na nehodovost,
- BARUZO – Barevná úprava zásahového požárního automobilu,
- FLEXI – Implementace flexibilních sloupků jako prvků městského inženýrství,
- Kritická analýza dat vstupujících do hodnocení bezpečnosti dopravy v silničním provozu,
- Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla,
- Křižovatky – Výzkum vhodných úprav křižovatek ve vztahu ke kapacitě a environmentálním dopadům".
Spoluřešitelé
- CHODCI – Výzkum nových přístupů k ochraně chodců, řešení střetu vozidla s pohybující se kompletní postavou chodce,
- Akt Syst – Vývoj systému aktivní kapoty automobilu s ohledem na rozmanitost lidské populace a implementace biomechanického modelu lidského těla.
Vedoucí: