Oblast analýz dopravního chování a modelování dopravy (O42)
Oblast se zabývá sběrem dat o dopravním chování, metodikou sběru dat, z ní vyplývajících specifik dat a následnou analýzou dat o dopravním chování. Bez znalosti těchto dat není možné porozumět chování lidí, kteří dopravu tvoří a není ani možné dopravní chování predikovat. Odborníci z oblasti vytvořili certifikovanou metodiku na realizaci průzkumů dopravního chování (Metodika aktivitně-cestovního průzkumu). V případě tohoto typu průzkumů jde o standardizovaný dotazník i metodiku v podobě průzkumu odhalených preferencí (revealed preference). Zabýváme se i průzkumy vyjádřených preferencí (stated preference) a jejích aplikací v problematice dopravy a mobility. Podíleli jsme se na realizaci průzkumů dopravního chování v několika městech v ČR a SR, na průzkumech odhalených preferencí pro studie proveditelnosti i pro městskou mobilitu.
Další oblastí našeho zájmu a specializace je modelování dopravy, zejména strategické predikční agregované multimodální poptávkové modelování, ale směřujeme i k pokročilejším modelům pracujícím s desagregovanou poptávkou. Dopravní modely slouží k posuzování vlivu demografického vývoje, rozvoje území a některých dopravních opatření na intenzity dopravy (a to nejen individuální automobilové dopravy, ale všech dopravních módů - veřejné dopravy, cyklistické i pěší), změnu dopravní poptávky a vztahů zdroj/cíl v modelovaném území . Dopravní modely slouží k podpoře rozhodování kompetentních orgánů o realizaci a prioritizaci infrastrukturních staveb a zavedení dopravních opatření a jsou u všech větších projektů spolufinancovaných se strukturálních zdrojů EU vyžadované JASPERS. V praxi v České republice zatím bohužel není reflektováno omezení dopravních modelů a přikládají se jim nadpřirozené schopnosti. Pracujeme proto také na nastavení standardů kvality dopravních modelů a to jak v oblasti vstupních dat, tak postupů při tvorbě jednotlivých pod-modelů (kroků 4-stupňového modelu) a vyjasnění omezení různých typů dopravních modelů.
Dále se věnujeme strategickému dopravnímu plánování s ohledem na udržitelnost, které si postupně nachází místo i v České republice. Důvodem jsou zvyšující se požadavky na mobilitu, ale také podmínění čerpání financí ze strukturálních fondů EU existencí plánu (zatím u větších měst). Tato problematika je důležitá zejména pro státní správu a samosprávu, ale i pro větší podniky.
Reference:
- Územní generel dopravy hl. m. SR Bratislavy
- Plán udržitelné městské mobility města Litoměřice (https://www.litomericedostupnevsem.cz/plan-mobility)
- Plán udržitelné městské mobility města Olomouc (https://spokojena.olomouc.eu/plan-udrzitelne-mobility-olomouc/)
- Plán udržitelné městské mobility města Ústí nad Labem (https://www.usti-nad-labem.cz/dopravni-portal/pumm/)
- Metodika pro přípravu plánů udržitelné mobility měst České republiky
- Metodika aktivně-cestovního průzkumu (https://www.cdv.cz/file/metodika-aktivne-cestovniho-pruzkumu/)
- Metodika pro tvorbu a hodnocení makroskopických dopravních modelů (https://www.cdv.cz/file/metodika-pro-tvorbu-a-hodnoceni-makroskopickych-dopravnich-modelu/)
- podíleli jsme se na projektu RODOS (http://centrum-rodos.cz/)
- zabezpečujeme sekretariát sítě měst CIVINET (https://civitas.eu/civinet/civinet-czech-and-slovak-republics)
Vedoucí oblasti: