Úvodní strana  »  Tiskové zprávy  »  Centrum dopravního výzkumu bylo oceněno na evropské úrovni za Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje

Centrum dopravního výzkumu bylo oceněno na evropské úrovni za Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje

Tisková zpráva

Brno, 10. října 2024

Centrum dopravního výzkumu (CDV) získalo v říjnu prestižní ocenění „Dobrá praxe měsíce“ za svou komplexní a inovativní Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje 2022-2030. Toto ocenění je součástí evropské iniciativy zaměřené na sdílení nejlepších postupů v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Evropská charta bezpečnosti silničního provozu je společenstvím více než 4 000 subjektů a jednotlivců, které podporuje Evropská komise za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu v celé EU i mimo ni.

„Zlínský kraj se odvážně zhostil výzvy snížit počet úmrtí a těžkých zranění na silnicích na polovinu do roku 2030 a téměř na nulu do roku 2050. Tato strategie je v souladu s ambiciózními cíli Evropské unie a představuje významný krok směrem k bezpečnějším silnicím pro všechny,“ uvádí Ondřej Valach z CDV, hlavní řešitel této Strategie a dodává: „Úspěch tohoto projektu ukazuje, že je možné dosáhnout významného pokroku v oblasti bezpečnosti silničního provozu i na regionální úrovni a může sloužit jako inspirace pro další regiony a města v České republice i v celé Evropě.“

Centrum dopravního výzkumu bylo oceněno na evropské úrovni za Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje_obr1

Zlínský kraj se odvážně zhostil výzvy snížit počet úmrtí a těžkých zranění na silnicích na polovinu do roku 2030 a téměř na nulu do roku 2050. Tato strategie je v souladu s ambiciózními cíli Evropské unie a představuje významný krok směrem k bezpečnějším silnicím pro všechny. Krajská strategie je transponovaná z národní úrovně, mimo ni bylo CDV zpracovatelem také místních strategií např. v Otrokovicích, Valašském Meziříčí, Vizovicích, Kroměříži a Horoušanech. Realizace aktivit v oblasti bezpečnosti silničního provozu je klíčová nejen na národní úrovni, pro systémovou a efektivní podporu krajů a měst jsou na webových stránkách Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy bezplatně k dispozici materiály.

Klíčové prvky:

  • Komplexní přístup: Strategie se zaměřuje na řadu faktorů ovlivňujících bezpečnost silničního provozu, včetně rychlosti, infrastruktury, chování řidičů a technologií.
  • Inovativní nástroje: Projekt využívá pokročilé analytické nástroje, jako je metoda KDE+, která umožňuje přesně identifikovat rizikové oblasti a cílit bezpečnostní opatření tam, kde jsou nejvíce potřeba.
  • Spolupráce: Úspěch strategie je založen na silné spolupráci mezi různými subjekty, včetně krajských úřadů, obcí, policie a dalších zainteresovaných stran.

Čím je tento projekt tak výjimečný?

  • Důkazní základ: Strategie je založena na důkladné analýze dat a identifikaci hlavních příčin nehod.
  • Cílené zásahy: Místo obecných opatření se Strategie zaměřuje na konkrétní problémy a hledá pro ně efektivní řešení.
  • Dlouhodobý výhled: Strategie je navržena tak, aby přinesla trvalé výsledky a přispěla k dlouhodobé bezpečnosti silničního provozu v regionu.

Tak jako je klíčové je přenesení Strategie z národní úrovně do úrovní krajských a místních, vnímáme potřebu inspirovat se v zahraničí. „Také proto jsme v letošním roce začali ve spolupráci se Samostatným oddělením BESIP Ministerstva dopravy zpracovávat a zveřejňovat Zpravodaj Bezpečná doprava. Jedná se o monitoring zaměřený na bezpečnost silničního provozu u nás a ve světě. Každé vydání obsahuje aktuální informaci o plnění Strategie BESIP 2021-2030, která se zaměřuje na plnění strategických cílů a klíčových ukazatelů, specifické téma čísla, zařazeny jsou výzkumné aktivity CDV a v závěrečné kapitole pak přehled novinek ze zahraničí, které mají vazbu na bezpečnost silničního provozu. Zpravodaj je vydáván kvartálně, v uplynulých třech číslech jsme se věnovali představení užitečných webů se zaměřením na oblast BESIP, terapeutickým programům, které byly v Česku spuštěny a zdravotně znevýhodněným v provozu, v následujícím čísle, které bude zveřejněno na konci října představíme Hloubkovou analýzu dopravních nehod,“ doplňuje Lukáš Kadula z CDV.

Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje_obr2 Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje_obr3 Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje_obr4

Máte zájem o zpracování Strategie bezpečnosti silničního provozu ve Vašem kraji či městě?
Kontaktujte Ondřeje Valacha na telefonním čísle 725 337 738 nebo e-mailu ondrej.valach@cdv.cz.

Zdroje

[1] Good Practice of the Month – October 2024 awarded to the Transport Research Centre for its efforts toward Vision Zero in Czechia. Dostupné z: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/content/good-practice-month-october-2024-awarded-transport-research-centre-its-efforts-toward?etrans=cs
[2] Strategie bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje 2022-2030. Dostupné z: https://zlinskykraj.cz/strategie-bezpecnosti-silnicniho-provozu-besip-2022-2030-0
[3] Bezplatné materiály pro systémovou a efektivní podporu krajů a měst. Dostupné z: https://www.besip.cz/Pro-odborniky/Kraje-a-obce
[4] Zpravodaj Bezpečná doprava. Dostupné z: https://www.besip.cz/Zpravodaj

Kontakt:

Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, e-mail: lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Tisková zpráva ke stažení

CDV bylo oceněno na evropské úrovni za Strategii  ( 547,97 KB)