Dvacet nejregistrovanějších značek v ČR v roce 2021 dle průměrných emisí CO2
Tisková zpráva
10. prosince 2021, Ostrava/Brno
V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (34,3 %), Hyundai (9,8 %) a Volkswagen (8,1 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé automobilky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého? Srovnali jsme 20 nejvíce registrovaných značek osobních automobilů v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %.
„V roce 2021 vzrostly meziročně průměrné emise CO2 u nových osobních automobilů o 12 % na 136 g/km, deset automobilek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 bylo v uplynulém roce Suzuki 118 g/km, následoval Renault 122 g/km a Opel 126 g/km. Z dvaceti uvedených značek jediné Mitsubishi emise CO2 snížilo o 7 %. Za poměrně významným meziročním růstem průměrných emisí stojí řada faktorů, zejména pak nárůst podílu SUV z 35 % na 43 %, méně naftových motorizací s nízkým CO2, v neposlední řadě také uplatnění RDE (Real Driving Emissions) v rámci měření WLTP,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „V uplynulém roce se řada automobilek potýkala s nedostatkem komponent-čipů, v důsledku čehož preferovaly výrobu automobilů s vyšší marží, větší vozidla nebo vozidla vyšších tříd.“
Vývoj emisí CO2
U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2021 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 136 gramů na ujetý kilometr, meziročně +12,4 %. Vývoj v období 2010-2021 je uveden v grafu.
Zdroj vstupních dat: SDA
Grafy a infografika: CDV
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Tento článek byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.