Na českých silnicích přibylo letos již 700 elektromobilů a plug-in hybridů
Tisková zpráva
08. 10. 2018, BrnoV období leden – září 2018 bylo v Centrálním registru vozidel registrováno 469 osobních elektromobilů. „Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy bylo registrováno 294 vozidel, se jedná o 60% nárůst“, říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D. ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Za celý loňský rok bylo registrováno 387 osobních elektromobilů, tento počet tak byl překonán již v období letních prázdnin, dalších 231 osobních vozidel bylo letos registrováno s plug-in hybridním pohonem. Celkem tak bylo registrováno 700 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, 2/3 z nich tak bylo čistě elektrických. Za velice důležitý považuji fakt, že elektromobily a plug-in hybridy již nejsou záležitostí jen zlomku automobilek - v uplynulém období byly na trhu v ČR registrovány e-vozidla již od 16 automobilek.“
Nejvíce elektromobilů bylo v letošním roce registrováno v měsíci červenci (78), naopak nejméně v lednu (25). Únor a září byly jediné měsíce v tomto roce, kdy došlo meziročně k nižšímu počtu registrací. V září se trh s elektromobily propadl prakticky na polovinu (26 registrací letos vs. 50 vloni), v rámci všech registrací kategorie vozidel M1 došlo v září k meziročnímu poklesu o 28 %.
Osobní e-vozidla se v uplynulých třech kvartálech podílela na všech registrovaných osobních vozidlech 0,34 %. Přestože se stále jedná o velmi malý podíl, zajímavé je podívat se na tento podíl z pohledu jednotlivých automobilek. Pomineme-li automobilku Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, tak např. u Porsche se e-vozidla podílela na všech registracích již 7,4 % (pozn. za 1-6/2018: 6,5 %), následovalaautomobilka Smart s 3,8 %, BMW s 3,4 %, Mini s 2,4 %, Volvo s 2,3 %, Nissan s 1,9 % atd. Nejvíce registrací elektromobilů zaznamenal Volkswagen (198), Nissan (89), Tesla (73) a BMW (68). V oblasti plug-in hybridů dominuje BMW s 84 registracemi, následuje Volvo (36), Porsche (27), Volkswagen (26) a Mini (16).
S 26% podílem na poli osobních e-vozidel dominuje Volkswagen Golf, který k 179 registracím elektromobilů přidal také 4 plug-in hybridní verze, se značným odstupem následuje BMW i3 s 88 registracemi (68+20), Nissan Leaf se 77 registracemi pak těsně hájí třetí příčku před Teslou se 73 registracemi. Které vozidlo dominuje mezi plug-in hybridy? Pro někoho možná překvapivě Porsche Panamera s 25 registracemi (pozn. plug-in hybridní verze představuje 40% podíl na všech registracích tohoto typu vozidla), následuje Volkswagen Passat (22) a již zmíněné BMW i3 (20). Zatím jediným zástupcem (s jedinou registrací) v oblasti plug-in hybridních verzí, který kombinuje elektromotor a dieselem, je Audi Q7 e-tron quattro. Jedná se o první TDI plug-in hybrid s permanentním pohonem všech kol. Detailní informace jsou obsahem přiložené tabulky.
Od září platí spolu s novou metodou testování WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test nahrazuje NEDC, oproti kterému je podstatně komplexnější) nová emisní norma Euro 6c. Mimo přísnější emisní limity změna přináší také povinnost plnit emise i spotřebu v běžném provozu a nejen v laboratorních podmínkách. Za rok (od září 2019) pak vstupuje v platnost norma Euro 6d-TEMP, která dále upravuje, jakým způsobem se budou emise měřit. Tlak na snižování emisí je kontinuální, poslanci Evropského parlamentu před několika dny odhlasovali snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů od roku 2030 o 40 % oproti roku 2021. I díky tlaku na snižování emisí zařazují automobilky vozidla, která lokálně produkují minimální, příp. nulové emise. Celá řada e-vozidel, která jsou na trhu nabízená, ale především se v čím dál větší míře dostávají do reálného provozu (viz fakta uvedená výše), jsou vybavena nejmodernějšími asistenčními systémy, které mají prokazatelný vliv na bezpečnost silničního provozu. Důkazem je test elektromobilu Nissan Leaf s pětihvězdičkovým výsledkem, který byl prvním vozidlem vyhodnoceným na základě rozšířených protokolů Euro NCAP pro rok 2018.
Zdroj vstupních dat: Centrální registr vozidel/SDA, foto: Porsche, video: YouTube