V Česku jezdí 7,5 tisíce osobních elektrických vozidel (s externím dobíjením)
Tisková zpráva
6. října 2020, Ostrava/Brno
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., aktualizovalo ve spolupráci s Ministerstvem dopravy Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM). Analyzována jsou jak plynová (CNG, LNG, LPG), tak bateriová elektrická (BEV), plug-in hybridní (PHEV) a vodíková vozidla (FCEV).
V České republice bylo k 30. 6. 2020 evidováno více než 8 mil. vozidel, z toho 75,4 % tvořila vozidla kategorie M1, 14,8 % kategorie L a 7,2 % N1. Z pohledu NAP ČM bylo nejvíce registrací evidováno u LPG vozidel (113 765), následovala CNG vozidla (27 785), 9 650 registrací pak připadalo ba BEV vozidla.
Aktuálně je v České republice registrováno přibližně 5,5 tisíce osobních BEV vozidel, v mezidobí (červenec-září) bylo dle SDA registrováno dalších 478 BEV vozidel. Dalších přibližně 2 tisíce vozidel připadá na plug-in hybridní osobní vozidla (dle dat SDA bylo v období 01/2017-09/2020 registrováno 1 927 PHEV vozidel).
Tabulka obsahuje počty vozidel dle kategorie a paliva k 30. 6. 2020.
* reálný počet hybridů bude nepoměrně vyšší, v CRV jsou některá tato vozidla na evidenčních úřadech pravděpodobně zařazena v rámci benzín/nafta; totéž se může týkat také LPG vozidel (zejména starších)
„Součástí analýzy je také pohled na tzv. sekundární trh vozidel s alternativním pohonem,“ říká Mgr. Jan Bezděkovský, zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Obecně lze říci, že čím více vozidel kategorie M1 je v registru evidováno, tím vyšší je zastoupení registrací starších vozidel. V případě LPG vozidel se starší vozidla na všech registracích podílela 46 %, u CNG 29 %, v případě BEV pak 22 %. Přibližně každé 5. registrované BEV vozidlo má rozdílný rok výroby a rokem poslední registrace. V letošním roce (k 30. 6. 2020) bylo 90 % registrací BEV vozidel tzv. prvních, 74 % u CNG vozidel a 26 % pak u LPG vozidel.“
Počet registrací BEV vozidel kategorie M1 s ohledem na rok výroby a evidenci poslední registrace
Zajímavé srovnání přináší níže uvedený graf, který obsahuje vývoj počtu bateriových elektrických vozidel kategorie M1 dle roku výroby, resp. dle poslední registrace. Je zřejmé, že v období 2017-2020 je vždy evidováno více tzv. posledních registrací než počet bateriových elektrických vozidel v daném roce vyrobených. V uvedeném období tak dochází k přeregistracím starších vozidel – sekundární trh s bateriovými elektrickými vozidly. Nejvyšší podíl vozidel registrovaných v rámci tzv. sekundárního trhu byl evidován v roce 2019.
Nové registrace leden-září 2020
Registrace nových osobních automobilů v období leden-září 2020:
- 1 732 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +196 %
- 1 176 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +363 %
- 969 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -29 %
- 688 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +76 %
V období leden-září 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 148 319 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 42 791 registrací méně, tj. -22 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility je v tomto roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně je registrováno také více LPG vozidel, 29% pokles je evidován u CNG vozidel. Září bylo pro registrace EV vozidel (BEV+PHEV) po lednu druhým nejúspěšnějším měsícem (pozn. v součtu registrováno 441 vozidel s externím dobíjením.
„V uplynulých třech kvartálech bylo registrováno 2 908 osobních elektrických vozidel (EV s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 844 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 732 bateriových elektrických (BEV; 60 %) a 1 176 plug-in hybridů (PHEV; 40 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní EV vozidla, v měsíci září se nejnověji se na český trh zařadily automobilky Jeep (3 PHEV) a Mazda (5 BEV). Registrace plynových vozidel jsou v letošním roce ve srovnání s těmi elektrickými zastoupeny méně, celkem bylo registrováno 1657 vozidel, z toho 969 CNG a 688 LPG vozidel. V součtu (pozn. CNG+LPG) je registrovalo jen 7 automobilek. V tomto segmentu dominují Škoda a Dacia, které v součtu registrovaly 85 % všech plynových vozidel.“
Prvních 18 registrací Volkswagen ID.3, 20x Škoda Octavia iV
Jak se potvrdilo v závěru loňského roku a v podstatě také v průběhu tohoto roku, český trh s EV vozidly rozpohybovala Škoda Auto. V září byly registrovány první plug-in hybridní verze Škoda Octavia iV (20x). Očekáváno bylo také zahájení dodávek bateriových elektrických vozidel Volkswagen ID.3, kterých bylo v září registrováno 18.
Celkem 6 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 9 měsících registrovala celkem 1 296 osobních vozidel s externím dobíjením (707 BEV + 589 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 45 %. Celkem 328 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 274 registrací (270 BEV + 4 PHEV) pak patřilo Hyundai (10 %). Následovaly BMW (177), Volvo (131), Renault (106), Volkswagen (93) a další.
Plynová vozidla: Škoda (CNG) a Dacia (LPG)
Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 969 registrací, meziročně o 29 % méně. Tři ze čtyř těchto vozidel byly Škody (78 %), následoval Seat (11 %) a Volkswagen (11 %). Z uvedeného je zřejmá naprostá dominance „koncernových“ vozidel.
Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 95 % z těchto vozidel registrovala Dacia (652), 23 vozidel Fiat a 13 Renault.
Ostatní vozidla: Převažují CNG vozidla
Registrace nových lehkých užitkových vozidel:
- 297 CNG vozidel (stlačený zemní plyn); 158x Volkswagen, 127x Fiat, 12x Iveco
- 26 BEV vozidel (bateriové elektrické); 11x Nissan, 9x Renault, 4x Volkswagen, 2x MAN
- 1 PHEV vozidlo (plug-in hybrid); 1x Ford
Registrace nových nákladních vozidel:
- 45 CNG vozidel (stlačený zemní plyn); 16x Scania, 7x Iveco, 5x Mercedes-Benz
- 2 PHEV vozidla (plug-in hybrid); 2x Fuso
Registrace nových autobusů:
- 171 CNG vozidel (stlačený zemní plyn); 85 Iveco Bus, 37x SOR, 19x Scania, 17x Solaris, 7x Iveco, 6x MAN
- 5 BEV vozidel (bateriové elektrické); 5x SOR
Dokument Analýza složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility je zveřejněn zde: https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Mobilita
Zdroj vstupních dat: SDA/Centrální registr vozidel, MD
Foto: CDV
Dále k tématu: