Úvodní strana  »  Tiskové zprávy  »  V Praze letos na silnicích umírají téměř výhradně chodci

V Praze letos na silnicích umírají téměř výhradně chodci

Tisková zpráva

9. 08. 2018, Brno

Tisk: V Praze letos na silnicích umírají téměř výhradně chodci

V období ledna - července 2018 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 287 a těžce zraněno 1 304 osob. Meziročně tak v oblasti usmrcených osob došlo k nárůstu o 19 osob (tj. + 7 %), naopak o 41 těžce zraněných osob v mezidobí ubylo (tj. – 3 %). Následky dopravních nehod jsou letos tedy fatálnější než vloni.

Z pohledu jednotlivých dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) existují oblasti, které vykazují velice neuspokojivý vývoj.

Chodci

V uvedeném období bylo na silnicích v ČR usmrceno 65 chodců, meziročně o 15 více (tj. + 30 %). Podle NSBSP nemá být letos za celý rok usmrceno více než 90 chodců (pozn. za prvních 7 měsíců tak nemělo být usmrceno více než 42 chodců – dosavadní vývoj je tak o 54 % nad stanoveným předpokladem). Na všech usmrcených se tak chodci podíleli 23 %. V Praze bylo v uvedeném období usmrceno 23 osob, 19 z nich byli chodci, tj. 83% podíl na všech usmrcených v Praze! Chodci se na všech usmrcených v Praze podílí dlouhodobě významnou měrou, např. v roce 2017 usmrceno 11 chodců, tj. 65 %, v roce 2016 pak 12 osob, tj. 57 %. Uvedené hodnoty z předchozích 2 let dokreslují letošní tragický vývoj usmrcených chodců v Praze! Především díky této bilanci tak Praha, jako první ze sledovaných „krajů“, překročila v oblasti usmrcených osob již v červenci celoroční předpoklad NSBSP, podle kterého nemělo být v roce 2018 usmrceno více než 19 osob (pozn. v roce 2017 bylo v Praze usmrceno 17 osob). Chodci se na všech těžce zraněných osobách podíleli v rámci celorepublikového srovnání 19 %, v Praze však téměř každá 2. těžce zraněná osoba byla chodcem (48 % - nejvyšší poměr).

Motocyklisté

Meziroční pětinový nárůst je evidován v oblasti usmrcených motocyklistů, kdy během uplynulých 7 měsíců bylo usmrceno již 49 motocyklistů (pozn. vloni ve stejném období 41, v roce 2016 dokonce „jen“ 36 usmrcených). Tento nepříznivý vývoj kopíruje roky 2014 a 2015, kdy bylo ve sledovaném období usmrceno 50 motocyklistů a do značné míry potvrzuje, že motocyklisté jsou jednou z kategorií, u které v dlouhodobém srovnání dochází k velmi pozvolnému snižování fatálních následků dopravních nehod. Dle NSBSP nemá být v letošním roce usmrceno více než 49 motocyklistů – vzhledem k tomu, že tento předpoklad byl beze zbytku naplněn již za 7 měsíců, je evidentní, že ani v této oblasti nebude letos NSBSP splněna. Motocyklisté se na všech usmrcených podíleli 17 %, ale např. v Libereckém kraji byla téměř každá 2. usmrcená osoba motocyklistou (44% podíl - nejvyšší poměr). Na těžce zraněných se pak podíleli 21 %, nejvíce opět v Libereckém kraji 31 % (nejvyšší poměr).

Děti

Naprosto nejtragičtější vyústění dopravní nehody je smrt dítěte. V letošním roce již bylo na silnicích v ČR, bohužel, usmrceno 14 dětí. Tato bilance je nejhorší od roku 2008!!! Jen v červenci, tzn. v prvním prázdninovém měsíci, bylo usmrceno 5 dětí – více (6) bylo usmrceno naposledy v červenci 2007, tj. před 11 lety! Meziročně tak evidujeme o 9 usmrcených dětí více (tj. + 191 %), tuto negativní bilanci podtrhuje i značný nárůst v oblasti těžce zraněných dětí, kterých bylo těžce zraněno 92, meziročně o 17 více (tj. + 23 %). Kategorie dětí je prvním dílčím cílem, který již v červnu překonal celoroční předpoklad NSBSP (pozn. max. 8 usmrcených dětí). Děti se na všech usmrcených podíleli 5 %, ale např. v Olomouckém kraji byla každá 5. usmrcená osoba dítětem (20 % - nejvyšší poměr). Na těžce zraněných se pak podíleli 7 %, v Karlovarském kraji pak 11 % (nejvyšší poměr).

Senioři

Významný je letos také nárůst v oblasti fatálních následků dopravních nehod seniorů (tzn. osoby nad 65 let věku). Za prvních 7 měsíců bylo usmrceno již 71 seniorů, tj. o 19 více než vloni ve stejném období (+ 37 %). Průběžně dochází v oblasti stárnoucí populace ve vztahu k předpokladům NSBSP k překročení o 33 % v oblasti usmrcených, resp. o 30 % těžce zraněných osob, a tak nelze ani v této oblasti předpokládat, že budou celoroční předpoklady NSBSP splněny. Senioři se na všech usmrcených podíleli 25 %, ale např. v Královéhradeckém kraji byla každá 2. usmrcená osoba seniorem (nejvyšší poměr). Na těžce zraněných se pak podíleli 20 %, v Plzeňském kraji pak 32 % (nejvyšší poměr).

Bezpečně na silnicích – právo a zodpovědnost každého z nás

Vzhledem k dosavadnímu negativnímu vývoji, především ve výše uvedených oblastech, je nutné zdůraznit jeden z hlavních apelů NSBSP: "Bezpečně na silnicích – právo a zodpovědnost každého z nás". Kromě zmíněných kategorií je v letošním roce zaznamenán neuspokojivý vývoj také v oblastech usmrcených a těžce zraněných v důsledku nesprávného předjíždění (33% nárůst usmrcených a 16 % nárůst těžce zraněných), těžce zraněných v důsledku nepřiměřené rychlosti (8% nárůst) a těžce zraněných vinou řidičů nákladních automobilů (12% nárůst).

Detailní informace a aktuální vývoj NSBSP 2018 je k dispozici zde.