Zlínský kraj: pozitivní obrat v počtu dopravních nehod
6. 6. 2019, ZlínZLÍN - Rok 2018 je možno označit za zásadní pozitivní obrat v oblasti bezpečnosti silničního provozu ve Zlínském kraji. Zatímco v celorepublikovém měřítku v roce 2018 narostl (oproti roku 2017) počet lidí usmrcených na silnicích o 16 %, ve Zlínském kraji poklesl o 8 %. Obdobně příznivý obrat nastal i ve snížení počtu těžce zraněných, kdy celorepublikově stoupl o 5%, zatímco ve Zlínském kraji poklesl o 27 %. Tento výsledek posunul Zlínský kraj v mezikrajském srovnání na 8. místo ze 14. příčky, na níž se dlouho držel. Vyplývá to z vyhodnocení strategie bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje za rok 2018, které se dnes uskutečnilo ve Zlíně.
„Jsme rádi, že úsilí, které věnujeme problematice BESIP, přináší své plody a provoz na komunikacích Zlínského kraje se stává bezpečnějším. Je to důkaz, že energie a prostředky investované tímto směrem, jsou opodstatněné,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek, který zodpovídá za oblast dopravy a převzal nad seminářem záštitu. Pozvání přijali specialisté z Centra dopravního výzkumu Brno, zástupci dopravní policie, starostové měst a obcí i další zainteresovaní hosté.
„Zlínský kraj vynaložil v roce 2018 téměř 9 milionů korun na modernizaci dětských dopravních hřišť v Holešově a ve Zlíně – Malenovicích. Dále jsme částkou přesahující jeden milion korun podpořili technická opatření na zlepšení přehlednosti přechodů pro chodce a téměř milion jsme dali na provoz a údržbu dětských hřišť. V roce 2018 bylo také 479,7 milionu korun vynaloženo na zlepšení stavu silnic a mostů v majetku Zlínského kraje,“ uvedl dále Pavel Botek s tím, že mezi nenákladnější stavby vloni patřil silniční nadjezd ve Vsetíně a rekonstrukce komunikace u Velkých Karlovic.
Velmi pozitivně byly odborníky z Centra dopravního výzkumu Brno hodnoceny aktivity BESIP na místních úrovních, zejména pak v Otrokovicích, které jdou svými projekty v oblasti BESIP příkladem pro další města v České republice. Tradičně vysokou úroveň so drží Valašské Meziříčí a progresivně se projevují i města Uherské Hradiště a Uherský Brod.
V roce 2018 bylo ve Zlínském kraji na silnicích usmrceno 22 osob, nejvíc na silnicích 1. třídy (10) a dále na silnicích 3. třídy (6 mrtvých). Nejvíc lidí zemřelo při čelní srážce s vozidlem, s chodcem a s pevnou překážkou. V posledních letech patří k problémovým lokalitám s nejtragičtějšími následky nehod tři místa na silnici I/50 v Buchlovských horách (u motorestu Samota, u Starých Hutí a u odbočky k hradu Buchlov), nebezpečný úsek je také na silnici I/49 v obci Lípa a za obcí Jarošov na silnici II/497.
„Dopravní specialisté se shodují na tom, že v oblasti prevence je potřeba velmi intenzivně zapracovat na používání bezpečnostních přileb. V celé České republice totiž za rok 2018 tři ze čtyř usmrcených cyklistů a 24 z 35 těžce zraněných nemělo na hlavě helmu,“ uvedl Martin Štětkář z Odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Zlínského kraje
Jak vyplynulo z vyhodnocení Strategie BESIP, další aktivity je nutné primárně zacílit na opatření zaměřená na:
- nepřiměřenou rychlost,
- cyklisty,
- nedání přednosti v jízdě,
- motocyklisty,
- stárnoucí populaci,
- chodce,
- nesprávné předjíždění.