Historie provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací

První audity bezpečnosti pozemních komunikací proběhly v 30. letech 19. století na britské železnici. Tým zkušených armádních inženýrů vyšetřoval nehody na železnici, které byly v pionýrských dobách železnice jevem poměrně častým. Tato vyšetřování byly základem bezpečnostních doporučení pro stávající i pro nově konstruované úseky železnice. Každý rekonstruovaný či nově otevřený úsek musel projít auditem bezpečnosti pozemních komunikací.

První audity bezpečnosti pozemních komunikací byly vypracovány v 80. letech 20. století v Anglii, kdy si dopravní inženýři zabývající se bezpečností na PK (zejména sanací nehodových lokalit) uvědomili, že nehodové lokality jsou velmi rozšířeným jevem i na poměrně nových komunikacích. Bylo zřejmé, že je nutné do projektování zahrnout i bezpečnostní problematiku. Anglická metodika pro vyšetřování nehod a prevenci (The Institution of Highways and Transportation Guidelines on Accident Investigation and Prevention) z roku 1980 poprvé zmiňuje audit bezpečnosti pozemních komunikací či kontrolu jako vhodnou formu prevence. V roce 1990 je provádění auditů bezpečnosti pozemních komunikací zakotveno v anglickém Design Manual for Roads and Bridges a stává se povinným při projektování silnic I.třídy a dálnic. V tomtéž roce byly vydány směrnice pro provádění auditů bezpečnosti pozemních komunikací na hlavních komunikacích, které se setkaly s velkým zájmem také u místních úřadů, které začaly prosazovat audity bezpečnosti pozemních komunikací i na místních komunikacích. V roce 1992 proběhly pilotní audity bezpečnosti pozemních komunikací na Novém Zélandu, v roce 1994 byly zpracovány australské směrnice a revidovány britské směrnice. V roce 1996 audit bezpečnosti pozemních komunikací proniká do USA a postupně do některých zemí Evropy, Asie a Sev. Ameriky. V každé zemi má provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací svá specifika, daná zejména rozdílnou legislativou, podstata auditu bezpečnosti pozemních komunikací je však všude stejná. V mnoha zemích (Velká Británie, Německo, Dánsko, Holandsko, Nový Zéland, Austrálie, USA, Malajsie) se audit bezpečnosti pozemních komunikací již stal standardním a respektovaným nástrojem pro zvyšování bezpečnosti pozemních komunikací.